Saturday, May 1, 2010

KINDERSPEL




Ik kijk nog maar eens naar het spel der kinderen
hier voor me in die opgebroken straat
Jezus zei al eens :”laat niemand ze toch hinderen”
maar dat is langgeleden ver weg van deze haat
de kinderen ze spelen: Klootzak, rooie , dikke, schele jankebal
en net als vroeger baart de oefening de kunst
de kunst van schelden bovenal

ik kijk nogmaals naar het spel der kinderen
herken mezelf in al dit klein kabaal
waarin een ieder tracht zichzelf te overtreffen
een kleine hitler misschien wel goed voor generaal
en ik wordt bang als ik de kinderen hoor spelen
zo eerlijk en zo hard en zo oprecht
en zo naïef zo sans scrupules
zo dodelijk zo dodelijk (levens)echt.

de kinderen, het zijn net grote mensen
mijn god wat hebben wij gedaan
een man is door het hoofd geschoten
zijn laatste stuipen vormen dan het beeldverhaal
van CNN dat engelstalig wereldwijd
op alle netten wordt ver¬zonden
ter lering en vermaak

want ach het grote mensen volk
wil toch alleen maar brood en spelen
ongeacht de inzet van het spel
en vroeger was het bloed van christenen
maar nu veroorzaakt elk geloof zijn rel
en straks is er geen hond meer die de kinderen hindert
wanneer zij ernst gaan maken met hun spel


tekst:destenentafel

No comments:

Post a Comment