Thursday, November 17, 2011

Hij ziet voorbij mijn buitenkant


ik weet niet waar ik zal beginnen
Want ik  ben ziende blind
verklaar eenvoudig op  het oog
de ander niet Zijn kind
ik zie een ding om te bezitten
te vormen naar mijn beeld
 plastic zielen zo ontheemd
wij zien alleen de buitenkant
zijn van elkaar vervreemdt
We nemen vaak de ander
te makkelijk de maat
wij zien enkel  buitenkant
herkennen niet het kwaad
dat schuilgaat in onszelf
en wegneemt alle zicht
op kwetsbaarheid en pijn
op ruimte en het  Licht
de ander als ontmoeting
verdwijnt en wordt een ding
om naar te lonken
mee te pronken
als een verovering
terwijl het gaat om overgave
aan de ander en aan God
we zien alleen de buitenkant
de binnenkant ziet God
en als ik dan naar binnen kijk
de kerkers van mijn ziel
en zijn Geest verlicht mijn nacht
dan  zie ik dat ik kniel
ik zie een kruis ik zie een hamer
ik zie  spijkers in het hout
ik zie twee gebroken ogen
die mij zeggen:  Wees het zout!.
Hij ziet voorbij mijn  buitenkant
Hij ziet mij van binnen
om wat ik ben en heb gedaan
Ik sterf ter plekke hier van schaamte
maar Hij roept mij bij naam.

No comments:

Post a Comment